Laserové světlo v automobilovém průmyslu: Otázky a odpovědi o inovativní laserové technologii
Skvělá příležitost pro chytré osvětlení automobilů
Jak je vlastně laserové světlo vytvářeno a jaké jsou jednotlivé fáze procesu?
Základem je vývoj laserového světla ve výzkumných laboratoří v OSRAM Opto Semiconductors v Regensburgu. Modré laserové diody s dostatečným výkonem minimálně jednoho wattu byly dostupné pouze po několik let. Jsou založeny na technologii nitridu india a gallia a byly původně vyvinuty pro profesionální technologie projektorů. Barva světla v laserových diodách může být dále zvýrazněna pomocí vhodného poměru prvků india a galia.
Není snadné umístit laserové diody do vozidel: Laserové diody musí pracovat v teplotním rozmezí -40 až +100 °C.
„Byla to tvrdá práce vyvinout laserové diody, které spolehlivě fungují při teplotách vyšších než 50 °C,“ vysvětloval pan Hans-Joachim Schwabe, neboť takových teplot se dosáhne rychle, pokud je sluneční záření intenzivní.
Kdy začal OSRAM s vývojem laserového světla, jaké byly technologické milníky a kdo byli partneři projektu?
Vývoj Laser Activated Remote Phosphor (LARP) začal přibližně před čtyřmi lety. Milníky byly různé koncepty a vývoj prototypů pro sériovou výrobu.
Kde se prováděl výzkum a vývoj?
Vývoj automobilového systému LARP je založen na globální spolupráci mezi různými divizemi společnosti OSRAM. Divize Specialty Lighting, Opto Semiconductors a Corporate Technology spolu velmi úzce spolupracovali.
Jak se laserové světlomety liší od světel v jiných oblastech (například v zábavním průmyslu)?
Hlavním rozdílem jsou u automobilového systému LARP specifické požadavky zákazníků z automobilového průmyslu s ohledem na rozvržení prostoru, podmínek okolí a připojení světlometů, také jsou zde tlaky na úsporu nákladů a času.
Kolik stojí světlomet s laserovými světly? Jak lze snížit jeho cenu v budoucnu?
Systémy LARP jsou pro výrobce luxusních vozidel stále nákladná řešení. Náklady lze snížit zvýšením objemu. Toho lze dosáhnout například použitím systémů LARP u vozů střední třídy.
Jaké jsou výhody laserového světla oproti jiným technologiím osvětlení (halogen, xenon, LED)?
Laserové světlo má extrémně vysoký jas, který je vysoko nad ostatními konvenčními technologiemi. Jas je také čtyřnásobný než jas u LED. Mimořádný jas umožňuje použití velmi malých optických komponentů. Tyto komponenty lze umístit ve světlometu podle potřeby, což pro konstruktéry světlometů vytváří značnou volnost při navrhování. Naopak optické systémy podobné velikosti, jaké jsou používány v aplikacích s LED, docilují mimořádného dosvitu. Současné sériové vozy dosahují dosvitu až 600 metrů.
Jaký je současný stav a jak vypadá výhled laserových světel společnosti OSRAM na příští rok?
Na projekt LARP je vyvíjen značný tlak. Současně s dnešními složitými systémy používanými v sériové výrobě budou v budoucnu také menší kompaktní sestavy umožňující konstruktérům světlometů velkou volnost pro otevírání nových oblastí aplikace. V budoucnosti budou nabízeny komplexní moduly s odpovídající výkonností světelného toku a také malé kompaktní moduly s nižším výkonem.